header image



صفحة جديدة 2

كلية التربية

 

الخطة الاستراتيجية لقسم التربية الفنية

رؤية القسم:

"يهدف قسم التربية  الفنية بأن يصبح مؤسسة رائدة محليا ودوليا لإعداد المعلم الكفء القادر علي تنمية المجتمع وإثراء علوم التربية الفنية".

رسالة القسم:

"إعداد الكوادر التربوية المتميزة اكاديميا ومهنيا،وتتحلي بالكفايات التي تتواءم ومعايير وأخلاقيات المهنة،تلبي احتياجات سوق العمل وتسد العجز لمعلمي التربية الفنية وخدمة المجتمع، إثراء المعرفة من خلال الممارسات العملية، والبحوث التطبيقية المواكبة لاحتياجات المنطقة، والوطن، والعالم".

أهداف القسم:.

1.    بناء بنية تحتية لمعامل وورش القسم بما يتناسب والتخصصات الاكاديمية المختلفة.

2.    تفعيل دور القسم في التفاعل مع مؤسسات المجتمع المحلي والدولي.

3.    استحداث نظام شامل للتعاقد مع أعضاء هيئة التدريس وتقييمهم ومكافأتهم

4.    تطوير البرامج الأكاديمية الحالية في المجالات الرئيسة التي تهم المنطقة والمملكة واستحداث برامج جديدة مواكبة لاحتياجات المجتمع وسوق العمل.

 

 

 

Vision:

"The Department of Art Education aims to become a leading institution locally and internationally to prepare the competent teacher capable of developing the community and enrich the science of art education."
Mission:
"The preparation of educational cadres distinguished academically and professionally, and the competencies that fit the standards and ethics of the profession, meet the needs of the labor market and fill the deficit of teachers of art education and community service, enrich knowledge through practical practices, and applied research to meet the needs of the region, the homeland and the world

 

Goals:

·        1Building an infrastructure for the laboratories and workshops of the department in proportion to the various academic disciplines.

. Activate the department's role in interacting with local and international community institutions.2

Develop a comprehensive system for the hiring, evaluation and reward of faculty members3 3

. 4.Development of current academic programs in the main areas of interest to the region and the Kingdom and the development of new programs to meet the needs of the community and the labor market.

1-    Building a shared culture of the college through transparency and communication within the college hierarchy and between the university courses, colleges and academic disciplines.

action step

Initiative

KPI

Encourage and support shared scholarly and social activities

 

Provide opportunities for further joint teaching arrangements (TEACHING TEACHING COMMERCIAL TECHNIQUES IN THE SECTION)

  توفير الفرص لمزيد من ترتيبات التدريس المشترك (فريق تدريس مقررات مشتركة التخصصات الفنية داخل القسم)

Percentage of courses for the department.

النسبة المئوية للمقررات الدراسية للقسم.

 

 

Encouraging faculty members in the department to prepare relevant programs at the university and corresponding universities.

تشجيع أعضاء هيئة التدريس بالقسم لإعداد البرامج ذات الصلة في الجامعة و والجامعات المناظرة.

 

Establishing several specialized art exhibitions for the department annually

 

اقامة العديد من المعارض الفنية المتخصصة للقسم سنويا

Improve the current mechanism encouraging college  staff to participate in local and international conferences and scientific symposia /

تحسين الآلية الحالية لتشجيع أعضاء هيئة التدريس للمشاركة في المؤتمرات المحلية والدولية والندوات العلمية.

Percentage of college  and staff participated in conferences/

نسبة أعضاء هيئة التدريس المشتركين في المؤتمرات العلمية.

 

 

 

Updating the strategic plans of the academic and administrative units

of the university

Review/ update the strategic plans of the university units according to the university strategic plan

مراجعة تحديث الخطط الاستراتيجية للقسم  للوحدات الجامعية وفقا للخطة الاستراتيجية

Linkage of units’ strategic plans to university strategic plan

 

الربط بين الخطط  الاستراتيجية للوحدات التدريسية بالقسم بالخطة الاستراتيجية للجامعة

Establish the action plans of the units and follow-up implementation .

 إنشاء خطط عمل للوحدات ومتابعة تنفيذها

Follow-up plan implementation reports تقارير متابعة تنفيذ خطط عمل الوحدات

 

2-    Continue to build an innovative IT infrastructure, especially in e-management, digital libraries and e-learning.

action step

Initiative

KPI

Expand the digitization of learning and research resources

 

Increasing the use of electronic resources by faculty members and students.

 العمل علي زيادة مستوى استخدام المصادر الإلكترونية بواسطة أعضاء هيئة التدريس والطلاب

Number of electronic sources for the department's courses, number of databases used annual

 

عدد المصادر الإلكترونية  الخاصة بالمقررات التدريسية للقسم ، عدد قواعد البيانات المستخدمة سنوياً

 

Providing e-services in the department and the college.

توفير مواقع خدمات إلكترونية في القسم والكلية.

Access points provided per college/

عدد مواقع الخدمات الإليكترونية المقدمة داخل الكلية والقسم.

Create interactive electronic courses covering the needs of the department according to local and international standards

ايجاد مقررات إلكترونية تفاعلية تغطي احتياجات القسم  وفقاً لمعايير معتمدة محليا وعالميا.                 

Number of e-courses in each teaching program within the department

 

عدد المقررات الإلكترونية في كل برنامج تدريسي داخل القسم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3-    Requiring greater preparation and capacity of students applying for admission to the college and raising the level of performance for enrolled students.

action step

Initiative

KPI

Enhance the students’ performance

 

Measurement or comparison of works to see the performance of students to reach the extent of the skills with the expected skills within each program

 

 القياس او مقارنه الاعمال  لمعرفة اداء الطلاب للوصول لمدي المامهم بالمهارات المتوقعة داخل كل برنامج.

 

Determine the percentage of students who enter or complete the program in the minimum time limit of the completion of the benchmark comparisons

  تحديد نسبة الطلاب الذين يدخلون البرنامج او أكملوه في الحد الأدنى من الوقت المحدد معدل إنجاز المقارنات المرجعية

Promote research activities for sharpening students intellectual and behavioral skills /

 

. تشجيع الانشطه البحثيه لتنمية مهارات الطلاب الفكرية والسلوكية

 

 

The number of annual activities within the department and its participation in and outside the university.

 

عدد الانشطة السنوية داخل القسم ومشاركاته في الجامعة وخارجها.

Encourage students to participate in specialized art exhibitions and activities./

تشجيع الطلاب على المشاركه في الانشطه والمعارض الفنية المتخصصة

Number of students participating in extra-curricular activities/

عدد الطلاب المشاركين في الانشطة الممنهجة فنيا.

 

Review and update the programs and curriculum to fulfill the expected performance level for accreditation .

مراجعة البرمج وتحديث المناهج للوصل الى مستوى الادء المتوقع للاعتماد

Rate of review completion/ Students overall rating on the quality of their courses

معدل إتمام مراجعة البرامج والمناهج ، رضا الطلاب عن جودة المقررات

Improve the student community environment such as housing, meals, transportation, etc. /

تحسين المجتمع الطلابي كالسكن والمواصلات والوجبات

Work to increase students' satisfaction with the student environment.

العمل علي زيادة رضا الطلاب عن البيئة الطلابية.

.

Ensure the efficiency of the advisory units

 

Improve the counseling to the foundation students to choose appropriate programs .

 

تقديم المشورة للطلاب الجدد في اختيارهم للبرامج المناسبة

Improve the counseling to the foundation students to choose appropriate programs.

تحسين الإرشاد الأكاديمي لدمج الطلاب في المجتمع الجامعي.

 

Develop a system of mandatory advisory for students with special needs.

تطوير نظام إرشادي إلزامي للطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة.

Completion rate of the system/ System announced.

النظام. الانتهاء من تطوير النظام - الاعلان عن

 

Reform program admission standards to maximize the annual retention rate.

اعادة تشكيل معايير القبول بالبرامج لزيادة معدل ابقاء الطلاب السنوي

 

Determining the general admission criteria for the department's programs.

تحديد المعايير العامة للقبول لبرامج القسم

Improve colleges readiness for incoming students

 

Ratio of students to faculty members Ratio of students to administrative staff.

 

نسبة الطلاب إلى أعضاء هيئة التدريس نسبة الطلاب إلى الموظفين الإداريين

Ratio of students to teaching staff/ Ratio of students to administrative staff/

 

نسبة الطلاب إلى أعضاء هيئة التدريس و نسبة الطلاب إلى الموظفين الإداريين.

 

 

To increase the efficiency of the training courses offered within the department to meet the needs of the academic programs.

 

العمل علي رفع كفاءة الدورات التدريبية المقدمة داخل القسم لتلبية احتياجات البرامج الاكاديمية.

 The number of short courses offered within the department's teaching programs.

 

عدد الدورات القصيرة المقدمة داخل البرامج التدريسية بالقسم.

Preparing the expected incoming students for the university

Conduct open day for high school students /

 

Establish an open day for high school students within the department to learn about the programs offered.

 اقامة يوم مفتوح لطلاب المدارس الثانوية داخل القسم للتعرف علي البرامج المقدمة   

 

 

                        

To increase the enrollment rate for the coming years in the department

 

زيادة معدل الالتحاق للسنوات القادمة بالقسم. العمل علي

Provide induction sessions for the newly admitted students .

 توفير جلسات تعريفية للطلاب المقبولين حديثاً

 

Determine the percentage of outstanding students within the department.

 تحديد نسب الطلاب المتفوقين داخل القسم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4-    Ensure the use of effective modern methods and techniques in teaching and learning.

action step

Initiative

KPI

Accelerate the adoption of e-learning and distance learning programs

 

Encourage e-learning and compare it to a standard with corresponding colleges in specialization.

تشجيع التعلم الإلكتروني ومقارنته قياسياً مع الكليات المناظرة في التخصص

Rate of benchmarking in e-learning practices.

المقارنة المرجعية لممارسات التعلم الإلكتروني

 

Support initiatives and innovations of Jazan University college  for quality online programs.

 دعم المبادرات والابتكارات لأعضاء هيئة التدريس الخاصة بجودة برامج الانترنت

Number of online programs offered.

عدد البرامج المقدمة على الانترنت وجودتها

Periodic evaluation and update of the e-learning content .

 عمل تقييم دوري وتحديث محتوى التعلم الإلكتروني.

 

 

Student’s satisfaction about the university e-learning sources.

رضا الطلاب حول مصادر التعلم الإلكتروني الجامعي

Improve the learning environment and resources

. Provide support for curriculum content design

 

 تقديم الدعم اللازم لتصميم محتوي المقررات الدراسية.

College  and student satisfaction rate.

 

معدلات رضا أعضاء هيئة التدريس والطلاب

Increase the number of workshops for educational and training programs according to the latest developments in teaching methods and techniques.

زيادة عدد ورش العمل للبرامج التعليمية والتدريبية وفقا آخر المستجدات في أساليب وتقنيات التعليم

Rate of instructional design completion.  انجازا لتصاميم التدريسية معدل

Improve the performance of college  members

Encourage innovation in teaching and learning process

 

تشجيع الابتكار في العملية التعليمية والتعليمية

 

Identify a work plan for specialized workshops for the various programs within the department

تحديد خطط لعمل ورش فنية متخصصة للبرامج المتنوعة داحل القسم.

Assess periodic performance of college  in teaching and learning.

 

إجراء تقييم دوري لأداء أعضاء هيئة التدريس في التعليم

Student satisfaction in teaching and learning practice.

رضا الطلاب عن الممارسات التعليمية والتعلمية

5-    Create an environment for teaching and learning that is concerned with students' success and absorption, as well as career development for college members.

action step

Initiative

KPI

Allocate teaching and learning grant for research and projects to improve and enhance innovative teaching and learning practices

Survey and prepare database for research in teaching and learning domain.

   تفعيل إجراءات المسح لقواعد البيانات للبحوث في مجال التعليم والتعلم

 

 

العام لقواعد البيانات الموجودة. معدل اكمال المسح

Develop the guidelines and criteria for research and projects in teaching and learning .

تطوير المبادئ التوجيهية والمعايير لبحوث ومشاريع التعليم والتعلم

Completion of updated guidelines and criteria  استكمال تحديث المبادئ التوجيهية والمعايير البحثية

Evaluate integration of research outcomes in teaching and learning, based on feedbacks .

 تقييم عملية دمج نتائج البحوث في مجال التعليم والتعلم على أساس ردود فعل أصحاب المصلحة

Increase integration of research outcomes into courses/ College  and student satisfaction in teaching and learning research practiceد.      عددا لمقررات الدراسية التي أدمجت فيها نتائج البحوث-رضا أعضاء هيئة التدريس والطلاب عن الممارسات البحثية في التعليم والتعلم

Deploy academic activities that focus on student retention and successful graduation within the time frame

Provide advising, counseling and mentoring sessions for student’s development .

 تقديم دورات استشارية وإرشادية ورصدية عن مستوى التحصيل الطلابي

Increase student retention and performance/ No of students using the services.

 تحسن أداء الطلاب مستخدمي الخدمة

Organize student peer coaching sessions to encourage cooperative learning among students .

. تنظيم دورات تدريبية بواسطة الطلاب لتشجيع التعلم التعاوني بينهم

Number of students in peer coaching groups Students'' overall evaluation on the quality of their learning experiences

.تدريب الطلاب في مجموعات ،لعمل تقييم شامل وفقا لخبراتهم التعليمية.

 

 

Development of creativity and excellence among all college  members

Conduct college  orientation by creativity & innovation unit of Jazan University periodically .

. تعريف أعضاء هيئة التدريس بوحدة الإبداع والابتكار بشكل دوري

 

Number of programs conducted per semester.

 

 عدد البرامج التي أجريت / فصل دراسي

Organize teaching-learning workshops and professional development programs based on creativity in areas of specialization..

تنظيم ورش عمل عن التعليم والتعلم وبرامج تطوير مهني قائمة على الإبداع في مجالات التخصص.

Number of activities conducted.

 

 

عدد الانشطة التي اجريت في الفصل دراسي.

Facilitate college  learning communities (FLCs) for professional development in teaching .

 تطوير أعضاء هيئة التدريس مهنياً بطريقة مبتكرة وغير تقليدية

Percentage of updated curriculum based on current needs.

 النسبة المئوية من أعضاء هيئة التدريس الذين تم تدريبهم على أساس الاحتياجات الحالية.

 

         

 

6-    Promote a culture of independent thinking and creativity among students and college members.

action step

Initiative

KPI

Building relationship with businesses to support innovation and entrepreneurship

Organize field trips for the students and college  to the business sector .

تنظيم زيارات ميدانية للطلاب وأعضاء هيئة التدريس لقطاع الأعمال

Number of field trips to businesses.

 

 عدد الزيارات الميدانية لقطاع الأعمال

Attract the businesses to organize seminars and workshops, and to sponsor the innovation and

entrepreneurship ideas of the students and college.

 

 جذب قطاع الأعمال لرعاية أفكار الطلاب وأعضاء هيئة التدريس الابتكارية ولتنظيم ندوات وورش عمل عن الابتكارات الحديثة وتلك المتعلقة بريادة الأعمال

Number of activities conducted/ Proportion of teaching staff participating in professional development/ Number of collaborations established with businesses.

 عدد الأنشطة أو المشاركات التي أجريت مع الشركات ورجال  ونسبة أعضاء هيئة التدريس الي رجال الاعمال

Promote independent thinking and innovation culture among students and college

Encourage and motivate individual talent initiatives among college  and students .

تشجيع وتحفيز مبادرات المواهب الفردية بين أعضاء هيئة التدريس وطلابهم

 

Number of new ideas invented or created. عدد أعضاء هيئة التدريس والطلاب الذين سجلت لهم براءات اختراع او أفكار جديدة

Conduct extracurricular activities to develop independent thinking, innovations and leadership skills for students and college  at college level .

 تشجيع النشاطات اللامنهجية (اللاصفية) لتطوير مهارات التفكير المستقل والابتكار والمهارات القيادية للطلاب وأعضاء هيئة التدريس

Number of activities conducted/ Number of students participating in extracurricular activities.

 زيادة عدد الأنشطة اللامنهجية سنوياً - عدد الطلاب المشاركين في الأنشطة اللامنهجية

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7-    Encourage access to international partnerships and studies, as well as international research projects.

action step

Initiative

KPI

Encourage involvement of JU staff in international research activities

Organize international conferences focusing on JU research priorities for Section.

 استضافة المؤتمرات الدولية التي تركز على الأولويات البحثية للقسم

Number of papers presented in academic conference per full time teaching staff/ Proportion of the total annual operational budget dedicated to research

عدد الأوراق البحثية التي قدمت في المؤتمرات لكل عضو هيئة تدريس بدوام كامل - نسبة الميزانية السنوي

 

Increase exchange with corresponding colleges and global research institutes

زيادة التبادل مع  الكليات المناظرة ومعاهد البحوث العالمية

Number of joint research.

عدد المبتعثين لإجراء بحوث مشتركة

 

Planning for the reception of distinguished faculty members in the fields of specialization.

التخطيط لاستقبال لأعضاء هيئة تدريس زائرين متميزين في مجالات التخصص.

 

. Number of quality seminars and workshops organized with specialists and experts in the fields of specialization annually

 عدد الندوات وورش العمل النوعية التي نظمت مع اخصائيين وخبراء في مجالات التخصص سنوياً

Expand international online and study abroad programs

Prepare, encourage and engage JU staff to join international academic and training programs in unique disciplines .

تشجيع وتحفيز المشاركة والانضمام للبرامج الأكاديمية والتدريبية الدولية المتميزة

Percentage of staff studying abroad/ Number of training in unique disciplines.

 النسبة المئوية للمبتعثين للدراسة بالخارج - عدد البرامج التدريبية

 

8-    Develop a comprehensive system for hiring, evaluating and rewarding college members.

action step

Initiative

KPI

Adopt the best practices for college  evaluation and reward systems

Develop college  evaluation process through benchmarking .

 تطوير عملية تقييم أعضاء هيئة التدريس من خلال المقارنة المرجعية

Completion of benchmarking.

 الانتهاء من المقارنة المرجعية

Enhance the evaluation system through feedback.

 

تعزيز نظام التقييم من خلال ردود الفعل

 

College  evaluation system established, updated.

إنشاء نظام لتقييم أعضاء هيئة التدريس وتحديثه

Ratio of students to teaching staff

 

نسبة الطلاب إلى أعضاء هيئة التدريس

Increased college  performance.

 زيادة أداء أعضاء هيئة التدريس

Establish a standardized accountability reward system by benchmarking and linking it to the performance .

 إنشاء نظام موحد للمكافآت والمساءلة من خلال المقارنة المرجعية والربط بينه وبين الأداء

Effective leadership communication/ College  satisfaction with administration.

 

 التواصل القيادي الفعال لمعرفة رضا أعضاء هيئة التدريس عن الاجراءات الإدارية

Enhancing the recruitment process

Develop a mechanism for identifying the academic program needs of college .

تطوير آلية لتحديد احتياجات البرامج الأكاديمية من أعضاء هيئة التدريس

Completion of benchmarking.

الانتهاء من المقارنة

  Benchmark the regulations of recruitment process . اجراء مقارنة مرجعية للوائح عملية التوظيف

Completion of handbook preparation Stakeholder evaluation of the recruitment policies.

الانتهاء من إعداد كتيب التوظيف - تقييم أصحاب المصلحة لسياسات التوظيف

Promote a policy to ensure fairness in remuneration

 system

تعزيز سياسة ضمان العدالة في نظام الأجور

College , staff satisfaction/ Proportion of teaching staff leaving the institution for reasons other than age retirement.

 رضا المنسوبين عن نظام الاجور والاستقالات والتقاعد

 

9-    Developing current academic programs in areas of interest to the region and the Kingdom, and developing new programs that meet the needs of society and the labor market.

action step

initiative

KPI

 

Engage external stakeholders in academic advisory committees .

 إشراك أصحاب المصلحة الخارجيين في اللجان الاستشارية الأكاديمية

Number of industries, external stakeholders participating in advisory committees.

 عدد المشاركين من أصحاب المصلحة الخارجيين في لجان الكليات المناظرة الاستشارية

Initiate/ promote new departments and postgraduate programs

Propose new academic programs catering to the community needs.

 اقتراح برامج أكاديمية جديدة تلبي احتياجات المجتمع

 

Number of community education programs provided as a proportion of the number of departments.

متوسط عدد البرامج المقدمة في القسم الأكاديمي

  Increase the graduate programs offered

Within the department to meet the needs of the labor market

داخل القسم بما يلبي احتياجات سوق العمل. زيادة برامج الدراسات العليا المقدمة

Number of established new postgraduate programs/ Proportion of students entering post-graduate programs.

عدد برامج الدراسات العليا الجديدة وعدد الطلاب في برامج الدراسات العليا

 

 

 

 

10-    Involvement the various sectors and their prospective beneficiaries in curriculum development.

action step

initiative

KPI

Manage knowledge sharing between businesses and JU

Invite business leaders/ practitioners for lecturing, participating in defining the specifications required in graduates, and determining the appropriate skills for the labor market as basis for adapting the outcomes for the university .

 دعوة رجال الأعمال أو ذوي الخبرة لعمل محاضرات بالجامعة

Number of guest lectures organized annually/ Number of established collaborations with businesses annually/ Number of students and staff targeted.

 عدد المحاضرات التي نظمت من أرباب العمل ،عدد لقاءات التعاون مع الشركات سنويا

To develop internal training programs with the business sector and community members who are interested in the specializations of the academic department.

.

وضع برامج تدريبية داخلية مع قطاع الأعمال ورجال المجتمع المهتمين بتخصصات القسم الاكاديمية

Number of industrial training activities organized annually/ Increase in graduates employment rate

 عدد الأنشطة التدريبية التي تنظم سنويا زيادة معدل توظيف الخريجين